Terug- en vooruitblik
Inhoudsopgave
Betaalbaar en prettig wonen in een duurzame, kansrijke en leefbare omgeving, nu en in de toekomst. Daar gaan we voor. Als woningcorporatie zijn we er in de eerste plaats voor mensen die daarin niet zelf kunnen voorzien of daar hulp bij nodig hebben.
In dit digitale magazine kijken we terug op 2018 en geven we een doorkijk naar 2019. Wij hopen dat u hierdoor een duidelijk beeld krijgt van waar we ons als corporatie voor inzetten. En hoe en waarom we dat doen. Het jaar-
verslag met daarin de definitieve cijfers verschijnt in juni op onze website.
Heeft u vragen of opmerkingen? Stuur ons dan een berichtje of spreek ons aan. We wensen u veel leesplezier!
Terugblik
Een kreet die vorig jaar nog niemand kende, maar de impact van 'van gas los' is enorm. Zowel op de maatschappij als onze bedrijfsvoering. Het is voor Nederland een zoektocht geworden om de juiste dingen te doen om energieneutraal te zijn in 2050. Ik ben blij dat dit grote vraagstuk op regionaal niveau gezamenlijk met meerdere partijen wordt opgepakt. Hierdoor wordt steeds duidelijker hoe groot de verduurzamingsopgave is en dat niemand dit alleen kan realiseren. We leverden in 2018 onze eerste nul-op-de-meter woningen op. Deze woningen zijn volledig van het gas los. En we begonnen met het verduurzamen van 500 woningen naar energielabel A.
Lees verder >
Terugblik
Eind 2018 keurden de gemeente en de RvC van Plavei het definitieve plan voor de Bloemenbuurt goed. In 2019 starten we met de eerste fase. Ook als organisatie zetten we grote stappen in de door-
ontwikkeling van ons besturingsmodel. Mede-
werkers pakken vaker zelfstandig de vrijheid en verantwoordelijkheid. Dit brengt positieve energie met zich mee. Huurders en belang-
houders (h)erkennen dit, zoals blijkt uit het visitatierapport 2015-2018. Ik ben trots dat de basis van Plavei staat, dat onze bedrijfsvoering goed is, dat de klanttevredenheid toeneemt en dat we aan de slag zijn met onze opgaven.
We ondersteunen de huurdersverenigingen in hun streven om één krachtige huurdersvertegenwoordiger te
zijn. In 2018 tekenden beide verenigingen een samenwerkingsovereenkomst
met Plavei inclusief de intentie om in 2019 te fuseren tot één huurders-
vertegenwoordiging.
We werken hard aan de plannen om de plint in Meulenvelden een
nieuwe impuls te geven als kloppend hart binnen Didam waar onder
andere maatschappelijke organisaties hun thuis vinden. In 2019 hopen
we deze ideeën om te zetten in realistische plannen.
Trots kijk ik achterom, wát hebben we in 2018 veel mooie klussen
geklaard. Ik kijk vol verwachting uit naar de opgaven van 2019.
Lees meer over 'Onze ambities 2019' op pagina 15 >
Terugblik
In 2018 werd Plavei voor de eerste keer na de fusie gevisiteerd over de periode 2015 tot en met 2018. Een visitatie betekent dat een commissie Plavei over een periode van 4 jaar op verschillende prestatievelden beoordeelt. Om tot een goede beoordeling te komen sprak de visitatiecommissie de afgelopen periode met enkele huurders, belanghouders en medewerkers van Plavei. Inmiddels is het visitatierapport verschenen. En wát zijn we trots op het resultaat, met een gemiddelde van een ruime 7. 'Mét power en visie’ kregen we het voor elkaar de fusie vorm te geven en een solide organisatie neer te zetten. En tegelijkertijd onze opgaven en ambities om te zetten naar maat-
schappelijke prestaties. We zijn blij dat al deze in-
spanningen worden (h)erkend door de visitatiecommissie en onze belang-
houders. De visitatieresultaten, enkele aanbevelingen van de commissie
en de opbrengsten uit gesprekken vormen aanknopingspunten
om het gesprek te blijven voeren met al onze belanghouders.
Het is fijn bevestigd te krijgen dat de basis van Plavei op orde is.
We kijken vooruit en gaan door op de inmiddels geplaveide weg.
Het visitatierapport en onze bestuurlijke reactie staan op onze
website. U leest ze hier.
Terugblik
Sinds 25 mei is de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) van toepassing. Vooraf hebben we alle noodzakelijke voorbereiding getroffen. Met onze leveranciers sloten we een verwerkersovereenkomst en we pasten onze systemen aan.
Uit alle artikelen over de AVG blijkt iedere keer weer dat de medewerkers de zwakste schakel zijn. Bijna alle datalekken worden veroorzaakt door een menselijke fout. Daarom besloten we om extra in te zetten om medewerkers bewust te maken op de risico’s rond de AVG.
In mei organiseerden we samen met een aantal collega-corporaties in de regio een lezing. Maria Genova was de gastspreker op deze middag. Zij is de schrijfster van het boek “Komt een vrouw
bij de h@cker”. In een geanimeerd verhaal nam ze ons mee in de wereld van
de identiteitsfraude en informatiebeveiliging.
Al onze medewerkers zijn in juni gestart met een e-learning AVG en informatiebeveiliging. In 14 maandelijkse modules leren medewerkers
stapsgewijs hoe ze kunnen voorkomen dat we het slachtoffer worden
van een datalek.
Terugblik
Op 12 maart 2018 verhuisde onze servicelocatie in
’s-Heerenberg van De Bongerd naar de nieuwe locatie in het centrum: Achter de Kom 30a.
Na de fusie in 2016 hadden we 2 kantoren. Het oude kantoor van Laris in Didam werd hoofdkantoor en het kantoor van Woningstichting Bergh deed sindsdien dienst als servicelocatie. Een plek waar huurders met vragen terecht kunnen en waar medewerkers een stop maken als ze in ’s-Heerenberg en omgeving aan het werk zijn. Dit kantoor was eigenlijk te groot voor een servicelocatie. Daarom verkochten we het en openden we een kleinere servicelocatie.
We informeren onze huurders steeds vaker digitaal, maar merken ook dat veel
huurders het prettig vinden om ons te bezoeken. Daarom vinden wij het
belangrijk om een servicelocatie in ’s-Heerenberg open te houden.
De locatie ligt centraal, is gevestigd in een wijk met veel huurders en
heeft voldoende parkeergelegenheid.
Inmiddels hebben we al veel huurders mogen ontvangen op deze
locatie!
Terugblik
Plavei kent veel trouwe huurders die al jaren dezelfde woning huren. Volgens traditie zetten we onze jubilarissen die 25 of 50 jaar op hetzelfde adres wonen in het zonnetje. In 2018 kregen 54 huurders een bos bloemen en bezochten we 23 trouwe huurders.
We bezochten dit jaar ook een trouwe huurder die zelfs al 60 jaar een woning huurt.
2018
Terugblik
Aan wie verhuurden we onze woningen?
Om voldoende betaalbare huurwoningen beschikbaar te krijgen voor huishoudens die afhankelijk zijn van huurtoeslag voeren wij bij mutatie niet alleen huurverhogingen maar ook huurverlagingen door.
Plavei is er in eerste plaats voor huishoudens met een inkomen tot de huurtoeslaggrens. Het overgrote deel van onze woningen verhuren we dan ook aan onze primaire doelgroep. De huisvesting van huurtoeslaggerechtigden nam in 2017 af maar zagen we weer licht stijgen in 2018. Het percentage verhuren aan huishoudens met een inkomen net boven deze grens bleef gelijk. Dit is onze secundaire doelgroep.
In 2018 sloten we in totaal 249 huurovereenkomsten af. Van deze 249 verhuringen was 36 keer sprake van rechtstreekse toewijzing. Van de 213 woningen die we hebben aangeboden via Entree, hebben we 25 woningen met voorrang verhuurd.
Tot 2 januari 2018 maakten we gebruik van 2 woonruimteverdeel-
systemen voor het adverteren van onze woningen. Namelijk Thuis in de Achterhoek en Entree. Omdat Plavei moet werken volgens de richtlijnen van de Huisvestingsverordening kunnen woningzoekenden sinds 2 januari 2018 alleen nog op een woning reageren via Entree. Wij adverteren onze woningen in 's-Heerenberg, Zeddam, Azewijn, Beek, Kilder en Stokkum nog steeds via Thuis in de Achterhoek. Klikt een woningzoekende op de advertentie van een woning? Dan wordt hij doorgeleid naar de website van Entree. Hier kan hij op de woning reageren.
In 2018 voerden wij een inflatievolgende huurverhoging door voor al onze huurders waarbij we de huurprijzen aftopten op de streefhuur. Hierdoor steeg de totale huurprijs met ingang van 1 juli 2018 met 0,78%. Ruim een derde (36%) van onze huurders kreeg geen huurverhoging. De rest van onze huurders ontvingen een gemiddelde huurverhoging van € 4,36 per maand. Dit percentage ligt onder het landelijk gemiddelde.
Ons bezit
Nieuwbouw- en renovatie
We hebben in beeld gebracht aan welk type woningen huurders nu en in de toekomst behoefte hebben. De vergrijzing maakt dat in de toekomst behoefte ontstaat aan een andere type woningen. Hier houden we nu al rekening mee, aangezien onze woningen een levensduur hebben van minimaal 50 jaar. Bij nieuwbouw kiezen we voor nul-op-de-meter. Deze woningen zijn energieneutraal en dus duurzaam en milieuvriendelijk.
Voor ons bestaande bezit bewaken we of woningen aan de eisen blijven voldoen en toekomst bestendig zijn. Onze focus ligt hierbij op transformatie en verduurzaming. We investeren de komende jaren
hiervoor tientallen miljoenen.
Onderhoud
We houden de kwaliteit van onze woningen op peil door een gedegen
onderhoudsbeleid. Aan de hand van een meerjarenonderhoudsplan
stellen we ieder jaar een jaarplan op. Vooraf voeren we inspecties uit
om vast te stellen of het geplande onderhoud ook echt noodzakelijk is.
Wij onderhouden onze woningen goed. Huurders dienen zelf reparatie-
verzoeken in. We streven ernaar om deze verzoeken zo snel mogelijk
af te handelen.
Ons bezit
In 2018 startten we met het verduurzamen van ruim 500 woningen in Angerlo, Giesbeek en Didam naar energielabel A. Dit doen we in 4 fasen. De woningen krijgen onder andere spouwisolatie, vloerisolatie, dakisolatie en zonnepanelen. Ook worden kozijnen geschilderd.
In de 1e fase zitten 182 woningen. In de zomer startten we en inmiddels zijn de eerste 74 woningen in Angerlo en Giesbeek opgeleverd. In Didam verduurzamen we in deze fase ruim 100 woningen. We leveren deze woningen eind februari op.
De 2e en 3e fase van het project worden gecombineerd
uitgevoerd. In deze fasen zitten ongeveer 220 woningen.
In 2018 hebben we een aanbestedingstraject doorlopen. Deze is inmiddels
afgerond. We zijn ook gestart met de voorbereiding van de realisatie.
In 2019 moeten deze woningen klaar en opgeleverd zijn.
In de 4e fase zitten nog ruim 100 woningen. We starten met het
verduurzamen van deze woningen hoogstwaarschijnlijk in de tweede
helft van 2019.
Ons bezit
In 2018 zijn we daadwerkelijk gestart met de bouw van 30 nul-op-de-meter (NOM) woningen in Zeddam, ’s-Heerenberg, Braamt en Kilder. Een NOM-woning is een woning die net zo veel energie opwekt als de woning verbruikt, bij een gemiddeld verbruik.
We leverden in 2018 25 NOM-woningen op. Een moment waar we samen met medewerkers, buurtbewoners en nieuwe bewoners bij stil staan. We organiseren kijkmomenten en opleverfeestjes voor alle betrokkenen.
Wonen in een NOM-woning is anders dan in
een gewone woning. We begeleiden onze huurders
in het leren omgaan met de woning. In het eerste
woonjaar bezoekt onze energiecoach de bewoners.
Tijdens dit bezoek bespreekt hij samen met de bewoners de energie-
opwekking van de woning en het energieverbruik. Hij geeft inzicht in
hoe de installaties werken en waar energie bespaard kan worden.
In de woningen zit een monitoringssysteem waar de bewoners zelf
hun energieverbruik kunnen inzien. Bewust omgaan met energie is
natuurlijk goed voor het milieu, maar ook voor de portemonnee.
Ons bezit
Het is zover! Een jaar na de aftrap met bewoners ligt er een stedenbouwkundig plan voor de Bloemenbuurt. Een plan dat Plavei en gemeente Montferland samen met bewoners hebben gemaakt en dat de buurt verzekert van een duurzame en leefbare toekomst. Mede op basis van ideeën van bewoners is het plan ontstaan.
Wat gaan we doen? Plavei renoveert de komende jaren 136 woningen. We slopen 73 woningen en bouwen ook 73 woningen terug: levensloopbestendige woningen, beneden- en bovenwoningen, appartementen en eengezins-
woningen.
We kiezen ook voor een groenere buurt met plekken
voor goede afwatering bij hevige regenval en op één centrale plek een park
met veel groen voor verkoeling in warme dagen. Nu wateroverlast, hitte
en droogte steeds vaker voorkomen is het meer dan verstandig dat we
met elkaar de Bloemenbuurt voorbereiden op de klimaatverandering.
Ons bezit
In 2018 verkochten we bedrijfs- en kantoorruimten, inclusief een vrijstaande bedrijfswoning dichtbij het trainstation in Didam. Wij vinden dat er voor iedereen in de samenleving een plek moet zijn om te kunnen wonen. Bezit dat niet bijdraagt aan deze koers verkopen we tegen een marktconforme prijs. De opbrengst van deze verkopen gebruiken we voor het verbeteren en verduurzamen van onze woningvoorraad.
Ons bezit
Ons bezit
Om onze woningen en gebouwen in goede staat te houden of te brengen voeren we planmatig onderhoud uit. In 2018 investeerden we in de genoemde onderdelen. We onderhouden onze huurwoningen voortdurend. Denk aan schilderwerk aan de buitenzijde, het vervangen van de CV-ketel en het vervangen van dakbedekking. Omdat we dat met enige regelmaat doen en dit onderhoud vooraf kunnen plannen, noemen we het planmatig onderhoud.
Plavei verhuurt 4332 eenheden. Het overgrote deel van onze vastgoedportefeuille bestaat uit woningen. Daarnaast verhuren we ook ander vastgoed (parkeervoorzieningen, bedrijfsruimten en maatschappelijk vastgoed). Driekwart van onze woningen is gelegen in de kernen Didam en ’s-Heerenberg.
Wij onderhouden onze woningen goed. Maar soms zijn er toch reparties nodig. We handelen reparatieverzoeken zo snel mogelijk af. We streven ernaar dat zoveel mogelijk huurders hun reparatieverzoek melden via het klantportaal en zelf direct een afspraak inplannen. De klanttevredenheid lag dit jaar boven het landelijke gemiddelde.
We vervangen sinds 2016 badkamers, keukens en toiletten op verzoek van de huurder. Dit noemen we ‘vraaggestuurd onderhoud’. Als de badkamer, keuken of het toilet is afgeschreven, is vervanging gratis. Wanneer dat niet zo is, betaalt de bewoner een gedeelte zelf. Alle spelregels staan omschrijven op onze website, www.plavei.nl/weethoehetwerkt. We vinden het belangrijk dat alle huurders op de hoogte zijn van de mogelijkheden binnen hun woning. We brengen dit dan ook op verschillende wijze onder de aandacht. Zoals in onze bewonerskrant. In 2018 maakten we 169 huurders blij met een nieuwe badkamer (46), keuken (83) of toilet (40). De klantwaardering stijgt door dit beleid. En daar worden wij weer heel blij van.
Column huurder
‘Wij zijn op 23 november 2018 verhuisd naar een gloednieuwe nul-op-de-meter woning van Plavei in Zeddam. We zijn er heel blij mee. Het was wel even wennen aan het idee om zelfvoorzienend te zijn, en dus toekomstgericht.
Het is een fijne woning met een grote inhoud. Er zijn mooie materialen gebruikt en de woning is voorzien van de nieuwste snufjes. Geen gas en geen lelijke radiatoren meer. Een warmtepomp zorgt op de eerste en tweede verdieping via vloerverwarming voor warmte. Een hele prettige warmte! Het huis is geïsoleerd met driedubbelglas en op het dak liggen 27 zonnepanelen. Het koken doen we op inductie en dat bevalt prima. Eigenlijk zien we geen verschil met koken op gas.
We zijn blij met dit huis. We gingen van een oudere woning met energielabel F naar een woning met label A met veel plussen. We merken dat we op alle fronten nu bewuster omgaan met energie. We willen niet anders meer. Ons huis past als een jas.’
Bas en Inge Krikhaar
Dienstverlening/organisatie
Plavei heeft een gezonde operationele bedrijfsuitoefening. Vanuit het operationele resultaat betaalden we:
- € 8,9 miljoen aan verduurzaming, woningverbetering en nieuwbouw
- € 8,7 miljoen aan aflossingen leningen
We ontvingen € 6,3 miljoen aan verkoopontvangsten bijzonder vastgoed, woningen en grond.
Alle cijfers zijn onder voorbehoud in afwachting van het definitief vaststellen van de jaarrekening.
Bij het Klantcontactpunt van Plavei komen dagelijks gemiddeld zo’n 100 vragen en verzoeken binnen. In 2018 waren er in totaal 36.485 contactmomenten. De meeste contactmomenten (ruim 84%) zijn telefonisch. Ook via de mail, Facebook, website, Mijn Plavei en de balies in Didam en ‘s-Heerenberg hebben we contact met onze huurders.
We meten de waardering van de dienstverlening van Plavei continue. Ook houden we aftersales gesprekken met nieuwe huurders. Onze huurders gaven onze dienstverlening in 2018 gemiddeld een 8,0. Dit is een lichte stijging ten opzichte van 2017. We zijn onze huurders hiervoor erg dankbaar en blijven onze dienstverlening verbeteren.
Dit jaar zijn we gestart met de organisatie van 10 themalabs. Tijdens deze labs is er alle ruimte voor nieuwe ideeën om Plavei verder te helpen. De beste plannen werden meteen uitgewerkt in een nieuw product of dienst. Collega’s van diverse teams werken tijdens de labs in een informele sfeer samen en dat leidt tot verfrissende ideeën. Zo staat er een proefopstelling van een warmtepomp in ons kantoor om huurders te informeren en treffen we de voorbereidingen voor een lokale woningruilmarkt.
Participatie & samenwerking
Een goed voorbeeld hiervan is de vernieuwing van de Bloemenbuurt.
Bij de start van dit project organiseerden we een ideeëndag. Buurbewoners konden hier hun ideeën en zorgen over de wijk met ons delen. De uitkomsten verwerkten we in een voorlopig plan. Een buurtpanel bestaande uit huurders en kopers werkten hier actief aan mee.
Lees verder >
Participatie & samenwerking
Op de plandag presenteerden we het voorlopige plan. Buurtbewoners konden hier hun reactie geven op het plan. Ook brachten we een huisbezoek aan huurders waarvan de woning wordt gesloopt.
De ontvangen reacties verwerkten we in het definitieve plan en het sociale plan. Op een inloopavond konden buurtbewoners terecht met hun vragen.
Op 8 januari 2019 opende de deuren van de informatiewoning van Plavei aan de
Irisstraat 1. Een plek midden in de wijk. Bloemenbuurtbewoners kunnen hier terecht met vragen over de vernieuwing van de Bloemenbuurt.
Nu we echt gaan bouwen, bezoeken we onze huurders nogmaals om ze te informeren over het proces en de planning. Met de
Bloemenbuurtkrant houden we ze op de hoogte van de laatste ont-
wikkelingen.
Door huurders werkelijk te betrekken, beschikbaar te zijn en goed te
informeren creëren we draagvlak en vertrouwen. En dat is nodig om
van een project een succes te maken.
Participatie & samenwerking
Participatie & samenwerking
Participatie & samenwerking
Huurdersverenigingen zijn belangrijke gespreks-
partners voor Plavei. In 2018 is er veel gebeurd. Beide besturen zijn weer op volle sterkte en Plavei overlegt sinds maart weer gezamenlijk met beide besturen. Daar zijn we heel blij mee.
In juli hebben beide verenigingen een samenwerkingsovereenkomst met Plavei getekend. Hierin spreken ze beide de intentie uit om op uiterlijk 1 juli 2019 met elkaar te fuseren. Inmiddels ligt er een fusievoorstel. Dit voorstel is getekend door beide besturen. Zodra de leden dit voorstel hebben bekrachtigd, starten we een traject waarin de fusie tot stand komt.
In de tussentijd blijven we actief in gesprek met beide huurdersverenigingen en helpen hen bij de verdere professionalisering. Onderwerpen van gesprek zijn bijvoorbeeld onze plannen op het gebied van duurzaamheid, een lokale woningruilmarkt en de jaarlijkse huurverhoging. Ook zijn ze voor ons een belangrijke gesprekspartner bij de totstandkoming van de prestatieafspraken.
Participatie & samenwerking
Op de Dag van het Huren stonden we met een snelloket in Didam en ’s-Heerenberg.
En reden we met de snelloketbus langs de kleinere kernen. Huurders konden hier terecht met reparatieverzoeken en vragen. Verder was er ruimte voor gesprek en waren er diverse activiteiten voor huurders. We kijken terug op een mooie dag. Klik hier om de video te zien van de Dag van het Huren en nog even na te genieten! Veel kijkplezier!
DvhH
Participatie & samenwerking
Prestatie
Een wisseling van de wacht. Ron Frerix nam op 1 januari 2019 afscheid als voorzitter van de Raad van Commissarissen van Plavei. “Ik ben acht jaar lid geweest van de Raad van Commissarissen van achtereenvolgens Woningstichting Bergh en Plavei”, zegt Ron Frerix. “Nu zit mijn maximale termijn er op. Het was een mooie en bijzondere periode waarin we de fusie van twee corporaties hebben mogen begeleiden.” Vicevoorzitter Roderick Vierwind is zijn opvolger.
Lees verder >
Prestatie
De Raad van Commissarissen is verantwoordelijk voor het toezicht op de organisatie. Ron Frerix: “Als Raad van Commissarissen zijn we erg tevreden over de ontwikkeling die Plavei doormaakt. Dat werd ook bevestigd door de onafhankelijke visitatie-
commissie. Die beoordeelt alle corporaties in Nederland. Plavei kreeg een 7,2 als rapportcijfer van de commissie. In de corporatiebranche is dit een hoog rapportcijfer.
Richting de toekomst liggen er voldoende nieuwe uitdagingen, weet de nieuwe voorzitter Roderick Vierwind. Hij heeft er nu vijf jaar op zitten als commissaris van achtereenvolgens Laris en Plavei.
“De bestaande woningvoorraad wordt verduurzaamd. Dat wil zeggen dat er
maatregelen worden genomen die zorgen voor comfort en een hoger
energielabel. We willen daarnaast nieuwe woningen bouwen en we zijn
bezig met de vernieuwing en verduurzaming van de Bloemenbuurt.
Een groot project waarbij we nauw en prettig samenwerken met de
gemeente en huurders.
Prestatie
Prestatie
Prestatie
Plavei zet zich in om de klimaatdoelen uit het Klimaatakkoord van Parijs te behalen. Voor een woningcorporatie als Plavei betekent dit dat we stappen gaan zetten op weg naar een CO2 neutrale woningvoorraad. De weg hiernaar toe hebben we beschreven in de routekaart 2050 die we in 2018 hebben aangeleverd bij brancheorganisatie Aedes.
Deze routekaart bevat de strategische kaders om onze woningen CO2 neutraal te maken. Het gaat om een omvangrijke opgave. We moeten tot 2050 ongeveer 6 miljoen euro per jaar investeren om deze landelijk opgelegde doel te behalen. Deze 6 miljoen euro per jaar houdt geen rekening met andere verbeteringen die in bestaande woningen noodzakelijk
zijn. De opgave hebben we duidelijk in beeld, maar hoe we dit moeten finan-
cieren is nog niet duidelijk. De belastingdruk op corporaties neemt toe,
de kosten in de bouw stijgen en onze inkomsten worden ingeperkt.
Plavei is een financieel gezonde corporatie. De komende jaren maken
wij optimaal gebruik van onze financiële middelen om te verduur-
zamen, te verbeteren en te vernieuwen. Onze ambities blijven wij
houden, echter binnen de financiële mogelijkheden.”
Prestatie
Dit jaar is de Aedes-benchmark voor het vijfde achtereenvolgende jaar uitgevoerd. In totaal doet 90% van de corporaties actief mee. Zij vertegenwoordigen 98% van alle corporatiewoningen. Op 5 prestatievelden worden corporaties met elkaar vergeleken. Een A-score is bovengemiddeld, een B-score is gemiddeld en een C-score is onder gemiddeld. Een goede balans vinden is hierbij belangrijker dan altijd te streven naar een A-score.
Direct na de fusie scoorden we op meerdere prestatievelden een C. Inmiddels scoren we voor het tweede jaar op rij op alle prestatievelden een B. Een mooie prestatie waar we met z’n allen hard voor hebben gewerkt en trots op zijn.
We gebruiken de benchmark ook om van collega-corporaties te leren.
We bezoeken jaarlijks verschillende kennisbijeenkomsten van Aedes.
Ook organiseren we samen met corporaties uit de regio bijeenkomsten
waarbij we van elkaars prestaties leren.
Prestatie
Vlog
Onze ambities 2019
Het grootste project de aankomende jaren is de Bloemenbuurt. Na jaren van voorbereiding zijn eind 2018 de definitieve plannen goedgekeurd. Het wordt nog een hele uitdaging om een goede balans te vinden tussen dit project en de overige bedrijfsvoering.
We blijven de huurder centraal zetten. In 2019 geven we dit verder vorm door de implemen-
tatie van de nieuwe klantvisie. We organiseren daarom een luisterpanel voor onze huurder. Ook gaan we in 2019 met onze belanghouders in gesprek over de wijze waarop we ze bij het opstellen van beleid en maken van plannen betrekken.
Ook zetten we ons in voor het toekomstig functioneren van Meulenvelden als
woon-, zorg- en welzijnszone binnen Didam. Dit zal ook in 2019 weer veel
van onze aandacht vragen.
Er wordt veel gevraagd van corporaties als het gaat om de verduur-
zaming en de beschikbaarheid van passende woningen en wij gaan
deze uitdaging graag aan. De verwachte lastenverzwaring in combina-
tie met een kwalitatieve en toekomstbestendige verduurzaming is
echter een onmogelijke opgave. De grote vraag is hoe dit zich gaat
ontwikkelen en wat hiervan de effecten zijn.
Onze ambities 2019
Onze ambities 2019
Al onze nieuwbouwwoningen krijgen zonnepanelen. Vanaf 2019 bieden we ook huurders van bestaande huurwoningen zonnepanelen aan.
Sinds 2013 worden onze nieuwe woningen standaard voorzien van zonnepanelen. Ook bij renovatie van woningen worden zoveel mogelijk zonnepanelen geplaatst. Deze dragen niet alleen bij aan lagere energiekosten, maar zonne-energie is ook goed voor onze planeet.
Vanaf 2019 kunnen onze huurders zonnepanelen aanvragen. Voorwaarden zijn dat de woning geschikt is voor panelen en dat er nog geen plannen zijn voor renovatie. De huurder bepaalt samen met Plavei het aantal panelen dat op het dak wordt gelegd.
De huurder betaalt hiervoor een maandelijkse vergoeding. Hierbij staat voor-
op dat de huurder altijd een financieel voordeel heeft als hij zonnepanelen
laat plaatsen. Voordeel voor Plavei is dat we op deze manier bijdragen
aan ons streven om op termijn energieneutraal te zijn.
Onze ambities 2019
Er staat de komende jaren in de Bloemenbuurt heel wat te gebeuren. We gaan de Bloemenbuurt stap voor stap, in fasen, vernieuwen. De eerste fase is de renovatie van de Crocusstraat. We werken vanaf begin 2019 deze renovatie uit. We zoeken een aannemer en betrekken de bewoners erbij. We willen vanaf het najaar 2019 starten met renoveren.
Sloop en renovatie is niet niks. Daarom gaan we voor de tweede keer op bezoek bij alle bewoners van wie de woning wordt gesloopt. Ook blijven we in gesprek met de bewoners van wie de woning wordt gerenoveerd.
En de verdere uitwerking van de ambities in het steden-
bouwkundig plan staat in 2019 centraal. Onder andere de renovaties, het
aantal parkeerplekken, de breedte van de straten, de grootte van de voor-
tuinen en het park werken we samen met gemeente en bewoners uit.
En natuurlijk: duurzaamheid! Belangrijk in de wijkvernieuwing.
We onderzoeken hoe we de woningen op de beste manier kunnen
verwarmen.
Onze ambities 2019
Mensen blijven langer zelfstandig wonen of verblijven korter in een instelling of voorziening voor beschermd wonen. Dit komt door de extramuralisering van de zorg. Onze zorg-
partners doen steeds vaker een beroep op ons voor de huisvesting van specifieke doel-
groepen. Het aantal kwetsbare huurders stijgt.
De opgaven binnen het sociale domein zijn erg groot. Samen met onze netwerkpartners kunnen we ervoor zorgen dat het goed wonen is en blijft binnen ons werkgebied.
In 2019 zetten we in op het verbeteren van de samenwerking met het Sociaal Team van de gemeente Montferland. We kijken hoe we procedures beter kunnen afstemmen en hoe verantwoordelijkheden en bevoegdheden verduidelijkt
kunnen worden.
De gemeente Montferland richt de regiegroep Wonen Welzijn Zorg op.
Hierin zijn alle zorgaanbieders van de gemeente Montferland en
Plavei vertegenwoordigd. Het belangrijkste doel van de regiegroep is
het gezamenlijk in beeld brengen van de opgaven op het gebied van
Wonen Welzijn Zorg in de gemeente Montferland. We kunnen alleen
samen de juiste maatregelen nemen.
Onze ambities 2019
Colofon
Plavei
Postbus 66
6940 BB DIDAM
www.plavei.nl
Uitgever Plavei
Ontwikkeling & realisatie Bureau de Clou
Tekst Plavei, Sjoerd Geurts
Fotografie & film Bas van Spankeren,
Sjoerd Geurts, Simon Schutter, Shutterstock,
Nationale Beeldbank
De redactionele inhoud is met zorg samengesteld.
Alle cijfers zijn onder voorbehoud in afwachting
van het definitief vaststellen van de jaarrekening.
Ten aanzien van eventuele onjuistheden van bepaalde
gegevens kan geen aansprakelijkheid worden aanvaard.
Wanneer u vragen heeft over de inhoud,
laat ons dat dan gerust weten.