Terug- en vooruitblik
Inhoudsopgave
We gaan voor betaalbaar, prettig en duurzaam wonen, nu en in de toekomst. Als woningcorporatie zijn we er in de eerste plaats voor mensen die daarin niet zelf kunnen voorzien of daar hulp bij nodig hebben.
In dit digitale magazine kijken we terug op 2017 en geven we een doorkijk naar 2018. We hopen dat u hierdoor een beeld krijgt van waar we ons voor inzetten en hoe en waarom we dat doen. Het jaarverslag met daarin de definitieve cijfers verschijnt in juni op onze website.
Heeft u vragen of opmerkingen, stuur ons een berichtje of spreek een van ons aan. Veel leesplezier!
Vriendelijke groeten,
medewerkers Plavei
Terugblik
Stond 2016 nog voor een belangrijk deel in het teken van de fusie, in 2017 is de rust en stabiliteit binnen Plavei voor een groot deel teruggekeerd. Dat gaf ons de mogelijkheid om mooie, spannende en ambitieuze zaken op te pakken. Met altijd in ons achterhoofd de belangen van onze huurders. Want die staan bij Plavei voorop.
Lees verder >
Terugblik
We betrekken bijvoorbeeld onze huurders bewust bij onze plannen, zoals bij de selectie van aannemers voor bouwprojecten. Ook bezoek ik persoonlijk onze trouwe huurders. We zien die waardering terug in persoonlijke feedback, maar ook in de klanttevredenheidsmetingen. Daarnaast hebben we een flinke stap vooruit gezet in de Aedes Benchmark. Scoorden we in 2016 nog op alle gebieden een C, in 2017 werd dit een B. We belanden van de staartgroep boven in de middenmoot. Ik ben er trots op dat we dit resultaat in slechts één jaar hebben bereikt.
Ook hebben we in 2017 weer intensief samengewerkt met de huurdersverenigingen. We zagen hen worstelen om voldoende bestuursleden te vinden om aan de eisen van een huurdersvereniging
te voldoen. Ondanks dat is het hen gelukt om met de gemeentes
Montferland en Zevenaar tot prestatieafspraken te komen. Knap werk.
Intern zagen we het afgelopen jaar dat er medewerkers vertrokken om
elders een nieuwe uitdaging aan te gaan. Dit bood ons de kans om
nieuwe, jonge medewerkers met een frisse blik aan te trekken. We
merken dat zij met goede ideeën een geweldig positieve invloed
hebben op onze organisatie.
Lees verder >
Terugblik
Terugblik
Terugblik
Terugblik
Terugblik
Terugblik
Daarnaast hebben we onze ervaren medewerkers ook hard nodig om aan onze toekomst te werken.
2017 was ook het jaar waarin we een aantal beheertaken die een grote belasting vormden voor onze organisatie, uitbesteedden. Zo hebben we de zorgdomotica neergelegd bij de zorgpartijen die bij ons huren en de energie-installaties zijn sinds dit jaar in beheer bij De Graaflander BV. Van deze overgang hebben onze huurders niets gemerkt, maar het biedt ons de kans om meer tijd en aandacht aan onze kerntaak te besteden: het verhuren en beheren van woningen. Dit past ook binnen het huidige beleid van de overheid. Vorig jaar hebben we veel plannen gemaakt voor sloop-, nieuwbouw en ver-
duurzaming van onze woningen. De voorbereidingen
zijn klaar en de besluiten zijn genomen. In 2018 kunnen we volop gaan
bouwen. Duurzaamheid is daarbij een belangrijk speerpunt. Een ander
punt is de wet- en regelgeving. Het uitvoeren van deze regels en wetten
kost erg veel tijd en geld. De kunst is om met ons allen te onderzoeken
hoe we deze kunnen versoepelen, zonder de risico’s te laten toenemen.
Ik kijk trots terug op een mooi jaar. We zijn een sterk team geworden
en zijn klaar om te bouwen: zowel aan ons woningbestand, als aan
onze ambities!
Lees meer over 'Onze ambities 2018' op pagina 14 >
Terugblik
Plavei is de eerste woningcorporatie in de regio die haar daken kosteloos ter beschikking stelt aan een lokale energiecoöperatie voor de ontwikkeling van een Postcoderoosproject. Energiecoöperatie Montferland Klimaatneutraal (EMK) is het burgerinitiatief dat met dit idee is gekomen. Ze zijn een samenwerking met de Achterhoekse Groene Energiemaatschappij (AGEM) aangegaan voor de realisatie van dit project. Onder de projectnaam ‘Diemse Zon' worden de daken van de appartementengebouwen aan de Lockhorststraat en Ludgerusstraat voorzien van in totaal meer dan 500 panelen. Bewoners van deze appartementen krijgen voorrang bij de inschrijving voor het project.
Een Postcoderoosproject geeft inwoners de kans om te profiteren van de
voordelen van zonnestroom. Zonder dat ze deze zelf aan hoeven te
schaffen. Lokale bewoners en ondernemers kunnen deelnemen door
certificaten te kopen van de lokale energiecoöperatie.
Hierdoor kunnen mensen die geen (geschikt) dak hebben, toch een
duurzame investering doen. Zo dragen we allemaal een steentje bij.
Terugblik
De huurwoningen van Plavei in de Bloemenbuurt in Didam uit de jaren 60 en 70 zijn verouderd, niet energiezuinig en aan onderhoud toe. Op een aantal plekken is veel steen en weinig groen. Daarom is een plan nodig om de wijk en de huurwoningen te vernieuwen.
Plavei en de gemeente willen de plannen voor de Bloemenbuurt samen met bewoners en andere betrokkenen vormgeven. Op
9 december organiseerden we een Ideeëndag waar bewoners hun ideeën, dromen en wensen over de buurt deelden. Daarnaast gingen ze in gesprek met medewerkers en bestuurders van Plavei en de gemeente.
Met de input die op de Ideeëndag is gegeven, is een buurtpanel bestaande uit
huurders en kopers begin 2018 aan de slag gegaan. Het panel bekijkt hoe
de input verwerkt kan worden in het plan van aanpak. Ze gaan dit samen
met de gemeente, Plavei en het stedenbouwkundige bureau SRO maken.
Rond de zomer willen we het plan van aanpak gereed hebben.
Terugblik
Tot het einde van 2017 werden woningen van Plavei nog via de systemen Thuis in de Achterhoek én Entree.nu aangeboden. Vanaf 2 januari 2018 passen we de regels van de woningmarktregio Arnhem-Nijmegen toe en kan er alleen nog via Entree gereageerd worden. In het Achterhoekse systeem kunnen we deze regels, waaraan we ons als corporatie in de gemeente Montferland moeten houden, niet toepassen.
Een van de belangrijkste verschillen is dat in de Achterhoek wordt gewerkt met inschrijftijd en in de regio Arnhem Nijmegen met meettijd om de volgorde in de lijst van reacties te bepalen.
We infomeerderen alle woningzoekenden uit Montfer-
land die ingeschreven staan bij Thuis in de Achterhoek en alle woning-
zoekenden die in 2017 reageerden op een woning in Montferland via
Thuis in de Achterhoek. Wanneer nodig konden zij gebruik maken van
een overgangsregeling. Mensen die lang ingeschreven staan bij Thuis
in de Achterhoek mogen de opgebouwde inschrijftijd meenemen,
wanneer de meettijd korter was. Tot nu toe maakten ruim 200 woning-
zoekenden gebruik van de overgangsregeling. De regeling blijft van
kracht tot juli 2018.
Terugblik
Plavei kent veel trouwe huurders. Volgens traditie zetten we onze jubilarissen die 25 of 50 jaar op hetzelfde adres wonen in het zonnetje. We verrassen 25 jaar trouwe huurders met een bos bloemen en 50 jaar trouwe huurders bezoeken we met een bos bloemen en een heerlijke slagroomtaart. In 2017 gingen we bij 74 trouwe huurders op bezoek.
2017
Terugblik
Aan wie verhuurden we onze woningen?
Ontwikkeling aantal betaalbare huurwoningen
Om voldoende betaalbare huurwoningen beschikbaar te krijgen voor huishoudens die afhankelijk zijn van huurtoeslag voeren wij bij mutatie niet alleen huurverhogingen maar ook huurverlagingen door.
Plavei is er in de eerste plaats voor huishoudens met een inkomen tot de huurtoeslaggrens. Het overgrote deel van onze woningen verhuren we dan ook aan onze primaire doelgroep. De huisvesting van huurtoeslaggerechtigden nam de afgelopen 3 jaar af, maar dit komt ten goede aan huishoudens met inkomen net boven deze grenzen die tot onze secundaire doelgroep behoort.
Het is voor huishoudens met een middeninkomen financieel vaak niet haalbaar om een woning te vinden op de particuliere huur- en koopmarkt. Aan deze groep mogen we maximaal 10% van ons aanbod verhuren.
We zijn er niet voor de huishoudens met een inkomen boven de €40.349. We hebben voor deze groep een beperkt aantal duurdere woningen beschikbaar en breiden dit aantal niet uit.
In totaal sloten we 374 huurcontracten af, waarvan in 14% van de gevallen sprake was van rechtstreekse toewijzing. Bijzondere bemiddeling was met name eerste tertiaal erg hoog als gevolg van woningruil en huurcontracten die zijn overgezet van zorginstelling op naam bewoners.
In 2017 voerden wij een inflatievolgende huurverhoging door voor al onze huurders waarbij we de huurprijzen aftopten op de streefhuur. Hierdoor steeg de totale huurprijs met ingang van 1 juli 2017 marginaal (0,12%). Ruim de helft van onze huurders kreeg geen huurverhoging (50,6%). De andere helft van onze huurders ontvingen een gemiddelde huurverhoging van € 1,41 per maand.
Ons bezit
Binnen ons bezit zijn er verschillen in kwaliteit. Deze situaties maken dat we de komende jaren veel moeten investeren in het passend maken en het harmoniseren van de kwaliteit en de duurzaamheid van ons woningbezit.
Om de benodigde kwaliteitsslag te kunnen maken, moeten we een goed beeld hebben van de staat van onderhoud en de energieprestatie van onze woningen. In 2016 en 2017 hebben we veel tijd geïnvesteerd in het in beeld brengen hiervan, van de keuzes die we hierin moeten maken en wat hiervan de kosten zijn. We zijn er nu klaar voor om de volgende stap te zetten. We investeren de komende jaren dus fors in onze woningvoorraad, zodat deze klaar is voor de huurder
van de toekomst. Hierbij zijn duurzaamheid, betaalbaarheid en het type
woningen belangrijke uitgangspunten. Kortom: er is ‘werk aan de
woning!’.
Ons bezit
Plavei gaat haar vastgoedportefeuille verjongen en passend maken voor de huurder van de toekomst. De komende jaren zijn voor sloop- en vervangende nieuwbouw, renovatie en verduurzaming meerdere miljoenen per jaar gereserveerd. Dat is nodig, want in een aantal buurten en wijken staan woningen die ouder zijn dan 50 jaar.
Onze financiële positie laat toe dat we kunnen investeren. We kiezen er bewust voor om de investeringsruimte nu volledig te benutten voor deze noodzakelijke kwaliteitsimpuls. Een duidelijke trendbreuk met de afgelopen jaren, waarin deze ruimte is benut om de leningenportefeuille af te lossen.
In onze portefeuillestrategie werkten we onze wens-
portefeuille uit naar omvang, samenstelling en huurklassen. In het najaar
van 2016 startten we met verdere verdieping van de portefeuillestrategie
in de volkshuisvestelijke kaders per kern. Aandachtspunten zijn de
ouderdom van de portefeuille, de gewenste samenstelling naar grote
en kleine woningen en de toegankelijkheid van woningen.
Ons bezit
Het aantal 75-plussers verdubbelt in de periode tot 2040. De groei van het aantal 55- tot 75-plussers bereikt in 2025 zijn hoogtepunt. De doelgroep ouderen huisvesten we in de bestaande woningvoorraad, zowel in het betaalbare als het dure segment.
Als gevolg van de vergrijzing wordt het steeds belangrijker de bestaande woningvoorraad geschikt te maken, zodat ouderen zo lang mogelijk zelfstandig kunnen blijven wonen. We brachten daarom in 2017 de toegankelijkheid van ons woningbezit in beeld. Bijna 30% van ons woningbezit is ‘rolstoeltoegankelijk en rollatordoorgankelijk’ of ‘rolstoeltoegankelijk en doorgankelijk’. Daarnaast heeft 5% van onze woningen de slaap- en badkamer op de woonverdieping. In 2018 bekijken we welke aanvullende maatregelen we kunnen nemen om ouderen
zo lang mogelijk zelfstandig te laten wonen.
Ons bezit
Nieuwbouwprojecten kennen een lange aanloop-
periode van plannen maken, huurdersparticipatie, ontwerpen, vergunningen regelen, financieringen rondmaken en aanbesteden. In 2017 hebben we hard gewerkt om deze voorbereidingen voor meerdere projecten te treffen. In 2018 gaat op verschillende plekken de schop in de grond:
• Als eerste in Zeddam. Hier bouwen we aan de
’s-Heerenbergseweg 5 Nul-op-de-meter-
eengezinswoningen waar voorheen pension
Willy stond.
• Pandje Bolder aan de Kerkstraat in Didam
maakt plaats voor 9 betaalbare appartementen,
geschikt voor een- en tweepersoonshuishoudens,
jong en oud.
• Aan de Graaf Hendrikstraat in Braamt worden
10 woningen gesloopt. Hiervoor in de plaats komen 16 Nul-op-de-
meterwoningen.
• Ook aan de Grote Nekkum in ’s-Heerenberg worden 4 verouderde
seniorenwoningen vervangen voor 4 levensloopbestendige woningen,
ook Nul-op-de-meter.
• Aan de Cedric Mardonstraat in Kilder bouwen we 5 Nul-op-de-
meterwoningen.
Al deze investeringen leiden tot een kleine uitbreiding van het aantal
sociale huurwoningen op korte termijn. Op de lange termijn voorzien
we dat het huidige aantal woningen volstaat en investeren we dus vooral
in de kwaliteit van ons bezit.
Ons bezit
Ons bezit
Ons bezit
Om onze woningen en gebouwen in goede staat te houden of te brengen voeren we planmatig onderhoud uit. In 2017 investeerden we in de genoemde onderdelen. We onderhouden onze huurwoningen voortdurend. Denk aan schilderwerk aan de buitenzijde, het vervangen van de CV-ketel en het vervangen van dakbedekking. Omdat we dat met enige regelmaat doen en dit onderhoud vooraf kunnen plannen, noemen we het planmatig onderhoud.
Plavei verhuurt 4308 eenheden. Het overgrote deel van onze vastgoedportefeuille bestaat uit woningen. Daarnaast verhuren we ook ander vastgoed (zoals parkeervoorzieningen, bedrijfsruimten en maatschappelijk vastgoed). Driekwart van onze woningen is gelegen in de kernen Didam en ’s-Heerenberg.
Wij onderhouden onze woningen goed. Maar soms zijn er toch reparaties nodig. We handelen reparatieverzoeken zo snel mogelijk af. We streven ernaar dat zoveel mogelijk huurders hun reparatieverzoek melden via het klantportaal en zelf direct een afspraak inplannen. De klanttevredenheid lag dit jaar boven het landelijk gemiddelde.
Sinds eind 2016 vervangen we badkamers, keukens en toiletten op verzoek van de huurder. Dit noemen we ‘vraaggestuurd onderhoud’. Als de badkamer, keuken of het toilet is afgeschreven, is vervanging gratis. Wanneer dat niet zo is, betaalt de bewoner een gedeelte zelf. Alle spelregels staan omschreven op onze website, www.plavei.nl/weethoehetwerkt. In 2017 maakten we 105 huurders blij met een nieuwe badkamer (61), keuken (126) of toilet (65). Dit gewijzigde beleid zorgde ervoor dat de klantwaardering op dit onderdeel enorm steeg. En daar worden wij dan weer blij van.
Column huurder
“We wonen al heel wat jaren heel prettig in onze huurwoning in Didam. Afgelopen jaar was het huis toe aan een verbouwing. Dankzij het nieuwe beleid van Plavei “vraaggestuurd vervangen”, hebben we inmiddels een prachtige nieuwe keuken en benedentoilet.
Ongeveer 28 jaar geleden zijn we in dit huis komen wonen. Het bevalt mij en mijn gezin prima op deze plek, maar op een gegeven moment was een verbouwing echt nodig. De tegels in de keuken en het toilet begonnen los te laten en het hout van de keuken was door vocht aangetast. We besloten gebruik te maken van het nieuwe beleid van Plavei: “vraaggestuurd vervangen”. Dit houdt in dat als een huurder een verbouwing wil van badkamer, keuken of toilet, hij of zij dat zelf kan aanvragen. We hebben ons gemeld bij Plavei en na een eerste inspectie zijn ze hier aan de slag gegaan. We kregen naast een nieuw toilet ook een compleet nieuwe keuken. Alleen voor de keuken moesten we wat bijbetalen, omdat deze nog niet helemaal was afgeschreven. We zijn erg blij met het resultaat.”
Wilfried Kniest, huurder van Plavei
Dienstverlening/organisatie
Ten opzichte van boekjaar 2016 gaven we in 2017 ongeveer 1,4 miljoen meer uit aan onderhoudslasten. De stijging in de onderhoudsuitgaven was in de begroting 2017 geheel voorzien. Plavei heeft een gezonde operationele bedrijfsuitoefening. Hierdoor kan Plavei de grote investeringsopgave in verduurzaming, renovatie en nieuwbouw de komende jaren financieren.
Alle cijfers zijn onder voorbehoud in afwachting van het definitief vaststellen van de jaarrekening.
Plavei heeft een eigen onderhoudsdienst. We hebben in 2017 mooie stappen gezet in het verbeteren van het reparatieproces. Hier hebben we onze klanten actief bij betrokken. Daarnaast maakten we gebruik van resultaten uit het klanttevredenheidsonderzoek. Het resultaat was dat de klanttevredenheid in drie maanden tijd met 0.3 punten verbeterde naar een 8,1. Ook besparen we kosten, omdat we zaken efficiënter aanpakken. Deze stijgende lijn willen we in 2018 uiteraard doorzetten.
Plavei laat de waardering van onze dienstverlening continu meten. Onze huurders gaven onze dienstverlening gemiddeld een 7,9. Een lichte stijging ten opzichte van 2016.
In 2017 verbeterden we onze online dienstverlening. Onze website en ons online klantportaal Mijn Plavei werden vernieuwd en uitgebreid. Onze huurders hebben nu overal en altijd toegang tot de site, informatie is sneller vindbaar en reparatieverzoeken en andere woonzaken kunnen eenvoudig zelf geregeld worden. Het gebruik van het portaal is inmiddels met ruim 10% toegenomen. De tijd die we hierdoor besparen, kunnen we inzetten om huurders te helpen die zich online minder goed kunnen redden.
Participatie & samenwerking
Plavei betrekt huurders en belanghouders in een vroeg stadium bij haar plannen. Op deze manier achterhalen we klantwensen en horen we of we de juiste dingen doen. Onze adviseur participatie is het aanspreekpunt voor dorpsraden, wijkplatformen, buurtcommissies, bewonersraden en overige belanghouders. Daarnaast overleggen we regelmatig met de huurdersverenigingen.
Lees verder >
Participatie & samenwerking
Wieke Sanders en Sonja Schepers maakten deel uit van de selectiecommissie van Plavei, die zich mocht buigen over nieuwbouwplannen in Braamt en ’s-Heerenberg. Wieke meldde zich aan bij de commissie namens de bewoners van de Graaf Hendrikstraat en Sonja namens de Dorpsraad Braamt. Plavei gaf drie aannemers de opdracht om de plannen uit te werken. Tijdens speciale avonden boog de selectiecommissie zich hierover. Sonja Schepers: “Het waren lange, maar interessante sessies. De aannemers presenteerden hun plannen, waar wij opmerkingen op konden maken. Vervolgens werden de aangepaste plannen aan ons voorgelegd. Daar waren al veel punten in verbeterd. Bij de laatste sessie gaven we elke aannemer punten. Dit leidde tot
de keuze voor de definitieve aannemer: Optimum.” Wieke en Sonja kijken met
een goed gevoel terug op het traject. Wieke: “Het is prettig en goed dat
bewoners mee kunnen praten over hun toekomstige huis. Zo heb je er
ook echt invloed op. We zijn heel serieus genomen door Plavei en we
zijn blij met de woningen zoals ze er komen.”
Participatie & samenwerking
Om huurders sneller van dienst te kunnen zijn, werken we op een vernieuwende manier samen met twee aannemers. Aannemersbedrijf Gebroeders Kok en Koenders Totaalbouw verzorgen samen al het dagelijkse en het vraaggestuurde onderhoud voor Plavei. We hebben afspraken gemaakt over prijzen, snelheid van handelen en kwaliteit. De samenwerking heeft als doel de kwaliteit van ons onderhoud te verbeteren. We doen dit op basis van ‘Resultaat Gericht Samenwerken’. Dat wil zeggen dat we sneller en goedkoper tot de beste resultaten komen. Kok en Koenders komen vroeg in het proces in actie en hebben rechtstreeks contact met de huurder. Handelingen gaan hierdoor over veel minder schijven en dit komt de snelheid en klanttevredenheid ten goede.
Participatie & samenwerking
Jaarlijks maken corporaties, gemeenten en huurdersverenigingen prestatieafspraken. Het maken van deze afspraken is sinds de nieuwe Woningwet verplicht. In december zetten alle betrokken partijen een handtekening onder de prestatieafspraken van Zevenaar en van Montferland.
Het afgelopen jaar werkten de huurdersverenigingen in Montferland, de gemeente en Plavei onder andere intensief samen in Braamt. Samen met bewoners en de dorpsraad maakten we plannen voor de herontwikkeling van de Graaf Hendrikstraat.
De prestatieafspraken raken iedereen in Montferland
en Zevenaar die een beroep moet doen op een sociale
huurwoning. De uitvoering van de afspraken wordt bewaakt tijdens bestuur-
lijke overleggen tussen de partijen en worden ook jaarlijks met de ge-
meenteraad besproken. De gemaakte prestatieafspraken zijn te vinden
op onze website.
Participatie & samenwerking
Huurdersverenigingen zijn belangrijke gespreks-
partners voor Plavei. In 2017 zaten we met hen om tafel om zaken te bespreken die huurders direct raken, zoals de huurverhoging en de plannen om woningen met voorrang toe te wijzen aan jongeren onder de 23 jaar. We willen onze relatie met Huurdersvereniging Bergh en Huurderbelangvereniging De Schakel in het licht van de ‘Wet op het overleg huurders verhuurder’ verder vormgeven. Plavei hecht veel waarde aan een constructieve samen-
werking. Onze inzet in 2018 is erop gericht te komen tot een samenwerking waarbij transparantie en gelijkwaardigheid belangrijke kernwaarden zijn.
Participatie & samenwerking
Tijdens de Dag van het Huren waren we op veel plekken in het werkgebied te vinden en ontvingen we onze huurders en andere bezoekers. De medewerkers van Plavei gingen met huurders in gesprek en kregen veel nuttige tips over diverse onderwerpen, zoals digitale dienstverlening en ‘de klant staat centraal’. We kijken met veel plezier terug op deze dag en doen in 2018 ook weer mee aan de Dag van het Huren.
DvhH
Participatie & samenwerking
Column medewerker
“Complexere overlast, zoals overlast door mensen met (psychische) problemen of een verstandelijke beperking, komt steeds vaker voor. Helaas kregen we ook in 2017 te maken met meerdere van dit soort overlastsituaties.
Plavei heeft als taak om kwetsbare groepen deel te laten nemen aan de maatschappij door het bieden van adequate huisvesting, maar daarnaast willen we ook dat onze huurders prettig wonen en dat overlast voorkomen wordt. Het overheidsbeleid is om mensen met psychische problemen of een verstandelijke beperking zo lang mogelijk thuis te laten wonen. Bij buren is er niet altijd begrip voor het gedrag van deze mensen of ze ervaren bepaald gedrag als ongewenst. Samen met onze netwerk-
partners, zoals de gemeente, de politie, GGZ en schuldhulpmaatjes proberen we het voor iedereen leefbaar te houden. Elke instantie heeft hierbij zijn eigen rol. Plavei heeft als sociaal verhuurder bijvoorbeeld een belangrijke signalerende rol. Als onze onderhoudsmedewerkers bij mensen thuis zaken als vervuiling constateren, geven ze dat aan ons door. Op die manier kunnen we dit samen met onze netwerkpartners oppakken.
Ronald van Kleef, Klantcoach
Onze ambitie 2018
De intensieve jaren van samensmelten en reorgani-
seren zitten erop. In 2018 zijn duurzaamheid, leefbaarheid en de klant centraal belangrijke thema’s voor ons.
Duurzaamheid is een onderwerp waar wij als samenleving niet meer om heen kunnen. Als het gaat om het verduurzamen van onze woningen lopen woningcorporaties, deels gedwongen door de overheid, voorop. We willen snel grote stappen zetten in het duurzamer en energiezuiniger maken van ons vastgoed. Door ons bezit te verduurzamen en energiezuinig te maken belasten we het milieu en de aarde minder. Hierdoor helpen we klimaatverandering tegen te gaan en besparen onze bewoners op hun energiekosten.
Samen met onze partners en huurders willen we bouwen aan een prettige
en leefbare woonomgeving. Elk vanuit zijn eigen deskundigheid en elk
op zijn eigen manier. We betrekken bewoners steeds vaker bij onze
plannen en vragen hen mee te denken over hoe we de woonomgeving
aantrekkelijk maken en houden.
Onze klant staat centraal. Daar ligt ons bestaansrecht. We willen klant-
gericht en een topbedrijf zijn, we doen voor onze klant een stap extra
en verbeteren onze processen door goed te luisteren naar wat onze klant
ons vertelt. In 2018 blijven we werken aan het verhogen van de klant-
tevredenheid.
Onze ambitie 2018
Onze klant staat centraal. Daar ligt ons bestaansrecht. We willen klantgericht en een topbedrijf zijn, we doen voor onze klant een stap extra en verbeteren onze processen door goed te luisteren naar wat onze klant ons vertelt. In 2018 blijven we werken aan het verhogen van de klanttevredenheid.
Voor onze huurders willen we zichtbaarder en aanspreekbaarder worden in de wijk. In 2018 bekijken we hoe we hier, samen met partners zoals de gemeente, invulling aan kunnen geven.
We betrekken belanghouders actief bij het voorbe-
reiden en uitvoeren van plannen voor de vernieuwing van wijken en buurten. In de Bloemenbuurt denkt een panel
van huurders en kopers mee over het plan van aanpak en leverden meer dan
100 bewoners input tijdens een ideeëndag.
In 2018 gaan we naast buurtpanels ook met klantenpanels werken.
Deze kunnen ons input geven op thema’s als digitalisering en be-
wonersparticipatie. Om het thema klant centraal meer inhoud te geven
stellen we komend jaar een klantvisie op. Ook hier betrekken we onze
huurders bij.
Trouwe huurders ontvangen ook in 2018 een extra waardering in de
vorm van een attentie of bezoek en aan de Dag van het Huren in oktober
doen we ook weer mee.
Onze ambitie 2018
Leefbaarheid in de wijk is een van de belangrijkste factoren als we huurders vragen of ze tevreden zijn over hun woonomgeving. In 2018 actualiseren we ons leefbaarheidsbeleid. We zien dat er in sommige buurten aandacht moet komen voor het onderhoud van tuinen en achterpaden. Hier gaan we in 2018 mee aan de slag.
Door de ontmanteling in de zorg merken we dat overlast door verwarde mensen een steeds groter probleem wordt. De uitdaging waar we voor staan is: hoe zorgen we er samen met al onze professionele partners in het veld voor dat deze verwarde mensen de aandacht krijgen die ze verdienen.
Het aantal huurders dat meer aandacht vraagt van corporaties, neemt toe.
Het afgelopen jaar zagen we een toename van het aantal huurders waarbij
sprake is van multiprobleemsituaties. Dit is ook landelijk een duidelijk
waarneembare trend. We willen maatwerk leveren, maar willen verant-
woordelijkheden niet overnemen. We spannen ons in om in 2018 tot
een samenwerking te komen waarbinnen betrokken partijen zoals ge-
meente en hulpverleningsinstanties hun eigen verantwoordelijkheid
kunnen nemen en bewoners snel de hulp krijgen die nodig is.
Onze ambitie 2018
De opgave op duurzaamheid is behoorlijk groot. Als branche hebben we afgesproken dat we in 2021 ons woningbezit gemiddeld op energielabel B willen hebben. We moeten en willen snel grote stappen zetten. We hebben voor de komende jaren 60 miljoen begroot om onze ambities en plannen waar te maken, de overgrote deel hiervan investeren we in duurzaamheid. Binnen ons bezit hebben we woningen waarbij renovatie de komende jaren nog niet aan de orde is, maar die wel een slecht energielabel hebben. Het gaat in totaal om 512 huurwoningen. In 2018 starten we met de eerste woningen. Ook bouwen we komend jaar 30 Nul-op-de-meterwoningen. Al onze plannen zijn in de meerjarenbegroting opgenomen, zodat we deze kunnen bekostigen. De uitdaging is dat we
hierbij te maken hebben met oplopende prijzen, beperkte beschikbaarheid
van middelen en schaarste op de arbeidsmarkt.
Door ons bezit te verduurzamen en energiezuinig te maken houden we
de kosten voor bewoners laag, belasten we het milieu en de aarde
minder en helpen we klimaatverandering tegen te gaan.
Zelf geven we graag het goede voorbeeld. Zo krijgt ons kantoor bij-
voorbeeld zonnepanelen en liggen er ook andere plannen om onze be-
drijfsvoering verder te verduurzamen.
Onze ambitie 2018
Onze ambitie 2018
Colofon
Plavei
Postbus 66
6940 BB DIDAM
www.plavei.nl
Uitgever Plavei
Ontwikkeling & realisatie Bureau de Clou
Tekst Plavei, Tine Paulus
Fotografie & film Bas van Spankeren, Simon Schutter,
Dies Goorman, Shutterstock
De redactionele inhoud is met zorg samengesteld.
Alle cijfers zijn onder voorbehoud in afwachting van het
definitief vaststellen van de jaarrekening. Ten aanzien van
eventuele onjuistheden van bepaalde gegevens kan geen
aansprakelijkheid worden aanvaard.
Wanneer u vragen heeft over de inhoud,
laat ons dat dan gerust weten.